James Bond -projektini, Osa 2 - From Russia with Love
Olen päättänyt katsoa pikkuhiljaa kaikki James Bond-elokuvat ja käydä niitä läpi Bondien vaatimalla asteikolla. Seuraavana vuorossa 1963 valmistunut From Russia with Love.
MUUTAMA SANA ALKUTEKSTI –OSIOSTA
Evoluutio on valmis! Dr. No:n kanssa vielä haettiin introjen seksuaalista suuntaa, mutta nyt ollaan jo saavuttu perille. Naiset tanssivat vähäpukeisina ja nähdään lähikuvia perseistä, tisseistä ja reisistä, joihin on heijastettu miesten nimiä. 007 teksti jopa heijastetaan heiluviin tisseihin, joka on vain tyylikästä eikä yhtään mautonta:
JUONI LYHYESTI
SPECTRE, James Bond elokuvien suuri paha organisaatio, huijaa venäläiset ja englantilaiset pelaamaan heidän pussiinsa ja varastamaan arvokkaan Lektor –koodilaitteen. Jotta SPECTREN suunnitelma kuitenkin onnistuisi, pitää heidän olla ovelia ja houkutella James Bond Istanbuliin. Se onnistuu tietenkin pillun avulla.
Kyseessä on myös erittäin kova elokuva ja helposti yksi parhaita Bondeja, joita on koskaan tehty.
MISSÄPÄIN MAAILMAA LIIKUTAAN?
Istanbulissa, Italiassa, itäblokissa.
KUINKA KÄSITTÄMÄTÖN VIHOLLINEN JA VIHOLLISEN SUUNNITELMA OIKEIN ON?
SPECTREN suunnitelma varastaa Lektor -koodilaite perustuu täysin shakkimestari Kronsteenin taktiikoihin. Ensin huijataan Istanbulin Venäjän suurlähetystön työntekijä Tatiana Romanova kuoleman uhalla huoraamaan itseään englantilaiselle agentille. Koska kyseessä on helppoa seksiä, kaikista englannin agenteista paikalle astelee James Bond. Samaan aikaan kun Bond ja Romanova suunnittelevat koodilaitteen varastamista ja puhuvat toistensa panemisesta, SPECTREN palkkaama Red Grant (joka on kuin ilmetty Dolph Lundgren, mutta jota esittää Tappajahaista tuttu Robert Shaw) salamurhaa molempien puolelta agentteja, ajaen venäläiset ja englantilaiset toistensa kimppuun. Ja kun Bond ja Romanova saavat Lektorin käsiinsä ja lähtevät pakoon, Grant seuraa heitä ja yrittää varastaa sen SPECTRELLE. Tässä kohtaa Kronsteenin suunnitelma kuitenkin pettää, kun seuraa yksi elokuvahistorian upeimmista kaksintaistelukohtauksista, sekä yksi ei-elokuvahistorian upeimmista mies vastaan helikopteri –taistelukohtauksista.
MUUTAMA SANA KÄTYREISTÄ
Koska kyseessä on oikeasti hyvä elokuva eikä mikään vitun Octopussy, ei kätyreillä ole outoja supervoimia yhdelläkään. Red Grant on Dolph Lundgren ja Rosa Klebb on lesbohko venäläinen kovis. Tunnistatko tästä kuvasta, että kumpi on kumpi?
Haluan myös mainita, että Red Lundgren tappaa elokuvan alussa miehen, joka käyttää James Bondin naamamaskia. Tälle tapolle, joka vaikuttaisi olevan jonkunlainen herrasmiesklubin ohjelmanumero, ei koskaan selviä syytä. Se oli outo kohtaus.
KUINKA MONTA TAKAA-AJOA TÄLLÄ KERTAA SYNTYI?
Ei monta. Helikopteri jahtaa Bondin autoa ja veneet jahtaavat Bondin venettä. Molemmat takaa-ajot ovat aika tökeröitä, vaikkakin venetakaa-ajoa seuraa ihan saatanan upea räjähdys.
KUINKA ESINEITÄ NAISET OVAT?
Aika esineitä. Ja siksi haluankin nostaa esiin sanan joka tiivistää From Russia with Loven naiset täydellisesti: Tottelevaisuus.
Elokuvan puolessavälissä Bond saapuu mustalaisleiriin (josta yllättäen vähän lisää kun puhutaan elokuvan rasismista) jossa kaksi mustalaisnaista taistelevat keskenään leirin päällikön pojan kädestä. Lopulta ainoa tapa ratkaista kumpi saa naida miehen, on antaa molemmat naiset Bondille koekäyttöön. Tämä ei ole vitsi, tämä oikeasti tapahtuu elokuvassa. Ja tämä miesfantasia on nähtävästi ihan ok näille naisille, koska he muuttuvat sillä sekunnilla tottelevaisiksi lutkiksi. Havainnollistamisen nimissä, tässä naiset ennen kuin heidät on annettu Bondille:
Ja tässä samat tottelevaiset naiset heti sen jälkeen, kun heidät on annettu Bondille:
Tottelevaista. Ja tästä päästäänkin elokuvan naispääosan Tatiana Romanovan matkaan.
Tatiana Romanova on tottelevaisuuden kääntöpuoli, sillä hän alistuu Bondin käytettäväksi Rosa Klebbin tappouhkauksen myötä. Joten Tatiana viettelee Bondin vain, jotta hän itse ei kuolisi. Tämä on todella surullista. Tatianan näkökulmasta koko elokuva on siis helvetin synkkä tarina selviytymisestä miesten maailmassa. Ja myöhemmin kun Tatiana rakastuu Bondiin, se saattaa olla vain Tukholma-syndroomaa.
Jos tätä selviytymisajatusta lähtee viemään eteenpäin temaattisesti, nousee esiin epäily siitä, että uhkailtiinko mustalaisnaisetkin huoraamaan itseään? Se ainakin selittäisi naisten äkillisen tottelevaisuuden paremmin kuin joku vitun MUUTU-LUTKAKSI-NYT –nappi, jota joku mies jossain on painanut.
BONDIN ALKOHOLINKULUTUKSEN MÄÄRÄ
Minimaalista. Bondilla on niin kova kiire levittää siementään, että juominen taitaa oikeasti jäädä yhteen valkoviinilasiin. Samppanjapullo saattaa myös esiintyä jossain kohtaa leffaa, mutta tällä katselukerralla en sitä bongannut. Viimeksi kun katsoin From Russia with Loven ystäväni Sebastianin kanssa, Sebastian oli ostanut meille yllätyslahjaksi Bollinger –samppanjaa. Silloin olimme aika herkillä samppanjan esiintymisestä elokuvassa ja muistaakseni löysimme sitä jostain.
Elokuvassa ei tosin taida olla yhtäkään kohtausta, jossa James Bond ei silti polttaisi tupakkaa, joten ehkä se kompensoi vähän dokaamisen puutetta.
MUUTAMA SANA RASISMISTA
Elokuvan rasismi ei liiku lähelläkään Dr. No:n tasoa, mutta käydään nyt kuitenkin vähän läpi mitä mustalaisleirissä tapahtuu.
Bond viedään jostain syystä leiriin viettämään iltaa. Mustalaiset, jos ette tätä tienneet, viettävät iltojaan ankarasti juoden ja napatansseja katsellen. Mutta koska kyseessä on pohjimmiltaan joukko raakalaisia, illanvietto huipentuu siihen, kun kaksi naista lesbotaistelevat kuolemaan asti. Pitkien kynsien, lyhyiden hameiden ja mekosta karkaavien tissien avulla naiset käyvät toistensa kimppuun himokkaiden mustalaisten katsellessa vierestä. Jos en väärin muista, mustalaiset kutsuvat tätä juhlaa "Tiistai-illaksi". Sitten venäläiset hyökkäävät ja taistelu katkaistaan toisella taistelulla. Ja kun Bond on pelastanut päivän ajamalla venäläiset pois, mustalaiset tosiaan palkitsevat Bondin vaivan antamalla hänelle nuo kaksi taistelevaa naista testattavaksi.
Huomattavasti enemmän seksismiä kuin rasismia, siis.
KUINKA PANTAVAN NÄKÖINEN SEAN CONNERY ON?
Ehkä jopa pantavimmillaan. Sean Connery on niin kuuma tässä leffassa, että tavallaan jopa ymmärrän, miksi kaikki naiset hänen ympärillään ovat niin tottelevaisella tuulella.
ESIMERKKI LOISTAVASTA JAMES BOND –DIALOGISTA
Kun Moneypenny kysyy missä James Bond on, ja James Bond on juuri kuksinut edellisestä elokuvasta tuttua Sylvia Trenchia, Bond vastaa: "I've just been reviewing an old case"
AGENTTIVEMPAIN JOKA OLISI KAIKISTA TURHIN ELOKUVAN ULKOPUOLELLA
Ei vieläkään paljon turhia vempaimia, mutta Dolph Lundgren Grantilla on rannekello, josta voi vetää esiin kuristuslangan. En tiedä mitä sillä tekisin jos en olisi salainen agentti. Ehkä voisin ruokailun jälkeen puhdistaa hampaitteni välit.
AGENTTI Q:N AXELSMITHAUKSEN TASO
Vaikka Q pyörähtääkin nopeasti elokuvan alussa, ei tämä käy lähelläkään seksiä tai seksin kuvaamista. Mutta Istanbulissa tapahtuu kyllä tämä:
Jos tarkkaan katsotte, saatatte nähdä kuinka James Bond rakastelee Tatianan kanssa samalla kun kaksi SPECTREN miestä kuvaa heitä salaa videokameralla kaksipuolisen peilin läpi. Mutta älkää huoliko, kyseessä on vain puolittainen axlsmithaus, koska Tatianan lisäksi ei edes James Bond tiedä, että heitä kuvataan.
Tuota videonauhaa käytetään myöhemmin juonen kannalta tärkeässä hetkessä, joka myös tarkoittaa siis sitä, että axlsmithaus on From Russia with Lovessa oikea vitun juonenkäänne. Bond ei myöskään koskaan kerro Tatianalle videonauhan olemassaolosta, joka kuulostaa juuri siltä, miten Axl Smith toimisi tässä tilanteessa. Nimeääköhän SPECTRE omat videonauhansa salakuvattujen uhrien mukaan kuten Axl teki?
Elokuvan lopussa Bond ja Tatiana ovat Venetsiassa. Bond saa filminauhan käsiinsä ja tutkii sitä, sanoen Tatianalle "He was right you know", jolloin tulee tökerö leikkaus jossa taustamusiikkikin hyppää pari sekuntia eteenpäin. Kyseessä oli varmaan vanha kunnon englantilainen sensuuri joka poisti jonkun Bondin seksiin liittyvän letkautuksen. Tämä tarkoittaa, että näiden sensoreiden mielestä on ihan ok antaa kaksi mustalaisnaista miehelle koenussittavaksi, mutta ei ole ok lopettaa elokuvaa seksivitsiin.
Tökerön leikkauksen jälkeen Bond heittää filminauhan kanaaliin, tekee outoja kädenliikkeitä ja vilkuttaa videonauhan perään, tai jotain.
PIILOMAINOSTAMISEN JA TUOTESIJOITTELUN TASO
Elokuvassa on kohtaus, jossa Bond ja Bondin paikallinen kontakti Ali Kerim Bey ovat jahdanneet venäläisten salamurhaajan tämän kerrostaloasunnolle, jonka kyljessä sattuu olemaan (varmaan ihan vaan hauskan sattuman vuoksi) Bondin tuottajien Albert Broccolin ja Harry Saltzmanin samana vuonna ilmestyneen Call Me Bwana –elokuvan koko seinän peittävä maalaus.
Venäläinen salamurhaaja sattuu asumaan Anita Ekbergin suun takana, joten kun Ali Kerim Beyn pojat käyvät koputtamassa tämän ovelle, salamurhaaja avaa Anitan suun ja yrittää ikkunasta pakoon. Ja silloin Ali Kerim Bey ampuu tämän. Bond sanoo tähän "She should have kept her mouth shut", joka oli ihan hauska heitto.
Vaikkakin, nyt kun miettii asiaa uudestaan, tuo heitto ja sitä edeltänyt ihmisen tappaminen kuulostaa myös vähän tuottajien tekemältä uhkaukselta Anita Ekbergiä kohtaan. Mutta miksi rikkaat miestuottajat, jotka tekevät elokuvia, joissa naiset ovat vain koristeita joita miehet voivat hyväksikäyttää, käskisivät kuuluisaa seksisymbolia pitämään suunsa kiinni? Eihän siinä olisi mitään järkeä…
TYPERIN KUOLEMA
Salamurhaajaa joka ammutaan, kun hän kiipeää Anita Ekbergin suusta, on aika vaikea peitota mitä tulee typerimpään kuolemaan.
TYPERIN IHMISEN NIMI
Koska kyseessä on oikeasti hyvä elokuva eikä mikään vitun Moonraker, on ihmiset nimetty ihmisten nimillä. Eli ei yhtäkään typerää nimeä koko elokuvassa.
MUITA HUOMIOITA
Tiedän että olen jo selittänyt vajaan tuhannen sanan edestä kuinka väärin naisia kohdellaan tässäkin elokuvassa, mutta haluan vielä mainita tämän yhden jutun. Bond vetää Tatianaa turpaan junassa.
Bond myös läpsäisee häntä perseelle hetkeä aiemmin, mutta turpiinveto oli näistä kahdesta kuitenkin asteen verran pahempi. Bond lyö Tatianaa koska haluaa saada selville valehteleeko Tatiana hänelle, ja koska Tatiana itkee lyönnin jälkeen, on selvää, että hän ei valehtele. Kolme sekuntia myöhemmin Tatiana kertoo myös rakastavansa Bondia, mutta niinhän kaikki naiset joiden mies hakkaa heitä aina sanovat poliiseillekin. Se alkaa olla jo oletusarvoista.
Toisena huomiona, Bondin turkkilaisella ystävällä Ali Kerim Beyllä on lukuisia rakastajattaria joiden kanssa hänellä on lukuisia lapsia. Juokseva vitsi läpi elokuvan on se, että Kerim Beyn poikia on koko ajan jossain kulman takana odottamassa isän käskyjä. Lisäksi Kerim Beyn rakastajattaret ovat supermalleja ja Kerim Bey näyttää tältä:
Tämä kertoo myös jotain naisista Bondin maailmassa.
YHTEENVETO
From Russia with Love on helposti yksi parhaita Bond –seikkailuja ja muutenkin todella napakka, viihdyttävä ja mukaansavetävä leffa. Conneryn aikakaudelta ainoastaan seuraavana jonossa oleva Goldfinger saattaa olla vahvempi ehdokas kaikkien aikojen Bondiksi. Tosin jos en väärin muista, Goldfingerissä Bond lopettaa turhan kiertelyn ja kaartelun ja vain puhtaasti raiskaa naisen.
Huomaan myös nyt, että on vaikea puolustella näitä elokuvia. En malta odottaa mitä kaikkea vitun hirveää näillä leffoilla on vielä on tiedossa, jonka olen täysin unohtanut.